ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Πόσο έτοιμες είναι οι Μαρίνες ,τα λιμάνια αλλά και τα πληρώματα σκαφών αναψυχής να αντιμετωπίσουν τα νέα ακραία καιρικά φαινόμενα

 

Το δύο τελευταία συμβάντα στην Ibiza και στο Palermo ( εάν σκεφτούμε και ακραίες καιρικές συνθήκες που έχουμε ζήσει στην Χώρα μας από το 2019 και μετά  ) δείχνουν την ανάγκη να επανασχεδιαστούν εκ βάθρων όλα τα λιμάνια που φιλοξενούν σκάφη αναψυχής στη χώρα μας, αλλά και να εκπαιδευτούν τα ελληνικά πληρώματα (όπως και οι άνθρωποι που εργάζονται στο λιμάνια των νησιών που ελλιμενίζουν σκάφη αναψυχής ως προς την αντιμετώπιση των ακραίων καιρικών φαινομένων, σε επίπεδο άμεσης διαχείρισης αλλά και σε επίπεδο προληπτικού σχεδιασμού.)

Έχει γίνει ξεκάθαρο ότι στην μεσόγειο και στην χώρα μας   θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε και να εκπαιδευτούμε απέναντι στα ακραία καιρικά φαινόμενα , καθώς οι συνέπειες της κλιματικής κρίσης είναι πλέον αναπόφευκτες μιας και δεν θα ήθελε κανένας από όσους ασχολούνται με την βιομηχανία του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα να βρεθούμε αντιμέτωποι με τόσο λυπηρά γεγονότα . (Είτε μιλάμε για ζωές , είτε μιλάμε για περιουσίες όπως αυτά που έγινα τις τελευταίες ημέρες σε άλλες μεσογειακές χώρες .)

Ήρθε ο καιρός που θα πρέπει  να μάθουμε ως κεντρική διοίκηση , ως τοπική διαχειριστική αρχή , ως επενδυτές μαρινών και ως πληρώματα επανδρωμένων σκαφών αναψυχής να μπορούμε να διαχειριστούμε ως σύνολο τις ραγδαίες και απότομες αλλαγές του καιρού.

Κάποιο εύκολα θα πουν πως οτιδήποτε ακραίο δεν αντιμετωπίζεται.

Πώς δεν γίνεται .

Του σπανού τα γένια δεν γίνονται …. Ειδικά όταν μιλάμε για μια ‘σούπερ’ νησιωτική χώρα όπως η Ελλάδα η οποία θέλει και πρέπει να πρωτοστατεί στο Yachting στην ανατολική Μεσόγειο .

Αρχικά θα πρέπει να εκπαιδευτούν οι άνθρωποι οι οποίοι έχουν την ευθύνη σε κάθε λιμάνι και Μαρίνα που φιλοξενούν  σκάφη αναψυχής ( μην πάμε μακριά και ας θυμηθούμε τι έγινε σε νησιά του Ιονίου τα τελευταία χρόνια και πόσα σκάφη καταστράφηκαν )  και αυτό είναι το πιο βασικό, ήτοι στο πώς θα πρέπει να αντιδρούν σε αυτές τις περιπτώσεις, όπως επίσης και τα πληρώματα των σκαφών σε σχέση με την προληπτική διαχείριση τέτοιων καταστάσεων αλλά και την επαγγελματική αντιμετώπιση σε περίπτωση εμπλοκής, μιας και όπως φαίνεται οι ακραίες καιρικές καταστάσεις τείνουν να είναι συνεχόμενες και επαναλαμβανόμενες.

(Άρα η εκπαίδευση του πληθυσμού που εμπλέκεται στον θαλάσσιο τουρισμό είναι κρίσιμης σημασίας.)

Είναι η ώρα να αρχίσουμε και να μαθαίνουμε – δυστυχώς – να ζούμε με τα ακραία καιρικά φαινόμενα, γιατί με σωστή εκπαίδευση  θα είναι πιο εύκολο να χειριστούμε τόσο επικίνδυνες καταστάσεις .

(Όμως η εκπαίδευση αντιμετώπισης ακραίων καιρικών φαινομένων από μόνη της δεν φτάνει .)

Θα πρέπει να δούμε τι συμβαίνει και σε ό,τι αφορά το επίπεδο των λιμενικών υποδομών αλλά και του προσωπικού που έχει την ευθύνη των υποδομών φιλοξενίας των σκαφών .

Είναι σαφές, πλέον, ότι θα πρέπει να γίνει επανασχεδιασμός όλων των λιμενικών υποδομών , παντού και όχι μόνο στις λεγόμενες «τοπ τουριστικές περιοχές» .

Αυτό σημαίνει την εφαρμογή νέων τεχνικών σχετικά με την παροχή λιμενικής προστασίας για τα σκάφη αναψυχής  ξεκινώντας από τα απλά όπως :

Χωροταξικός σχεδιασμός  σχετικά με τις θέσεις των σκαφών αναψυχής ανάλογα με το μέγεθος και την κατηγορία πρόωσης . (Πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένες θέσεις για τα ιστιοπλοϊκά σκάφη και συγκεκριμένες θέσεις για τα Motor Yachts ( όπου θα λαμβάνονται υπόψιν και τα μεγέθη.)
Τοποθέτηση ρεμέτζων σε όλους τους λιμένες όπου φιλοξενούνται σκάφη αναψυχής ρεμέτζα ανάλογα με τις θέσεις και το μέγεθος των σκαφών που θα ορίζεται από το κάθε λιμάνι . ( Φυσικά με την δημιουργία θέσεων εργασίας ή επαγγελματικής  εκμετάλλευσης που θα έχουν την ευθύνη της συντήρησης και της εκμετάλλευσης αυτών των ρεμέντζων ) .
Επισκευή νέων κυματοθραυστών με βάση τις αλλαγές των ανέμων στην χώρα .
Καθορισμός ευθυνών σε  σχέση με την ενημέρωση των ελλιμενισμένων σκαφών σε οποιαδήποτε Μαρίνα ή λιμάνι της χώρας .

( Θα πρέπει η λιμενική αρχή σε κάθε λιμάνι αλλά και το λιμενικό ταμείο ή ο φορέας διαχείρισης της εκάστοτε μαρίνας να έχει την ευθύνη να ενημερώνει τα σκάφη που θα βρίσκονται εκεί, κατά την διάρκεια των φαινομένων και να έχει την ευθύνη σε σχέση με τον έλεγχο επάνδρωσης των συγκεκριμένων σκαφών πριν την εμφάνιση των ακραίων φαινομένων ) .

Υποχρεωτική διασύνδεση σε επίπεδο εκπαίδευσης των εμπλεκομένων αρχών σε θέματα ασφάλειας ( Πυροσβεστική , αστυνομία , λιμενικό και λιμενικό ταμείο ) με κοινά γυμνάσια στις μαρίνες όπου εμπλέκονται με βάση τα γεωγραφικά τους όρια .

Ταυτόχρονα είναι αδήριτη ανάγκη να υιοθετηθούν πολύ προηγμένα Συστήματα Έγκαιρης Προειδοποίησης (EarlyWarning Systems) σχετικά με την άμεση ενημέρωση των λιμένων.

(Σε όλους τους δήμους που φέρουν στην επικράτειά τους μαρίνες αλλά και των σκαφών αναψυχής ώστε να μην γίνεται απλά αναμετάδοση μια προειδοποίησης μέσα από το fb όπως γίνεται έως τώρα ).

Για να αποφύγουμε καταστάσεις σαν αυτές που είδαμε στην Ibiza και στο Παλέρμο θα πρέπει να εφαρμοστεί ένας σχεδιασμός που να βασίζεται στην ενημέρωση , να στηρίζεται στην ετοιμότητα και να υποστηρίζει την ορθή προετοιμασία σκαφών και μαρινών – λιμανιών .

Γίνεται περισσότερο σαφές από ποτέ ότι για να μην ζήσουμε στα σκάφη που κινούνται στην Ελλάδα αλλά και στα λιμάνια που τα υποδέχονται  φαινόμενα όπως αυτά που ανάφερα παραπάνω, πως πρέπει να προσαρμόσουμε δραστηριότητες οι οποίες να λαμβάνουν υπόψη τους τις  αλλαγές στο κλίμα αλλά και του τρόπου εκδήλωσης των φυσικών φαινομένων και των κινδύνων που προέρχονται από αυτές τις αλλαγές , όταν εκδηλώνονται με μεγάλη ένταση.

Τέλος, εξυπακούεται ότι πρέπει να υπάρξει ένας εντελώς εξαρχής σχεδιασμός της Ελληνικής νησιωτικής περιοχής σε σχέση με την ασφάλεια των λιμένων σύμφωνα με τις τεχνικές και τα εργαλεία του σήμερα και όχι με αυτά των παρελθόντων δεκαετιών.

Είναι ένα σύνθετο θέμα, υπάρχουν αρκετές προτεινόμενες λύσεις. Θα πρέπει να αναζητηθεί η βέλτιστη λύση χωρίς να παραβλέπονται αυτή την φορά οι γνώμες και η τεχνογνωσία των ειδικών που δεν είναι άλλοι από τους πλοιάρχους των σκαφών αναψυχής.

( Δεν θα πρέπει να παραλείψω να πω ότι φέτος για πρώτη φορά ο Γενικός γραμματέας του υπουργείου τουρισμού κάλεσε την HYCA και τα μέλη της να συζητήσουν διεξοδικά σχετικά με τον χωροταξικό σχεδιασμό του δικτύου τουριστικών λιμένων ).

Έχουμε συνεπώς  τα εργαλεία ( δεν είναι τόσο δύσκολο ) αλλά χρειάζεται να διαχειριστούμε σοφά τον χρόνο  ώστε να προετοιμαστούμε και να αντιδράσουμε σωστάόταν θα προκύψουν τα έντονα και ακραία καιρικά φαινόμενα ( γιατί θα προκύψουν ) .

Αυτές είναι οι πρώτες κατευθύνσεις στις οποία πρέπει να κινηθεί το Κράτος και η Τοπική Αυτοδιοίκηση σε συνδυασμό και συνεργασία με φορείς και οργανισμούς του  yachting  και του θαλάσσιου τουρισμού και φυσικά να οριστούν οι φορείς που θα έχουν επίσημα τον εποπτικό ρόλο μιας τέτοιας οργάνωσης .

(Γνωρίζουμε ότι η αύξηση της θερμοκρασίας στην χώρα μας  έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία και εκδήλωση έντονων  φαινομένων, που καταλήγουν σε ακραίες υδρομετεωρολογικές καταστροφές.)

«Κάθε ακραίο καιρικό φαινόμενο έχει τη δική του ατομική συμπεριφορά. Ας αποκτήσουμε και εμείς την δική μας ».

Ο κ. Γιώργος Παρίσης, είναι Πλοίαρχος MMa MSc D.M Shipping Instructor και Πρόεδρος επιτροπής εκπαίδευσης της HYCA ( ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ ΘΑΛΑΜΗΓΩΝ )

Σχετικά άρθρα

Copyright © 2020 Updatetimes.gr

Exit mobile version